Sammanfattning
Huvudsökande: KTH, Romain Balieu
För att uppnå en hållbar vägtransportinfrastruktur är det nödvändigt att minska resursanvändningen, energiförbrukningen och miljöpåverkan inom vägbygge och underhåll. Dessutom bör vägmaterial minimera föroreningar, förbättra säkerheten och öka komforten. Kallblandad asfalt (CMA) som använder bitumenemulsioner för att binda ballast utan behov av uppvärmning eller torkning erbjuder en lovande lösning. Med CMA-tekniken blandas bindemedel i form av bitumenemulsioner med ballast vid omgivningstemperatur, vilket sparar energi och förenklar vägbygge jämfört med varmblandad asfalt (HMA). CMA eliminerar behovet av att hantera varma material, vilket minskar relaterade risker, och möjliggör asfaltproduktion under längre säsonger. En omfattande användning av CMA kan betydligt bidra till en miljövänlig vägtransportinfrastruktur. Utifrån de identifierade kunskap brister och forskningsfrågor kommer detta projekt att studera CMA-tekniken med bitumenemulsioner för en bättre förståelse av bitumenemulsionernas blandningsprocess och utveckling för att utveckla högpresterande CMA för beläggningar. Dessutom syftar projektet till att utvärdera CMA-teknikens långsiktiga prestanda samt dess påverkan på vägarnas hållbarhet. För att uppnå målen kommer labförsök och numerisk modellering av bitumenemulsioner, bindemedel och CMA-massor att utföras. Slutligen kommer förutsägelser om långsiktig prestanda med Finita Element-analyser att kopplas till ett ramverk för livscykelanalys för att utvärdera CMA-teknikens påverkan på vägarnas hållbarhet. Nyckelord: Kallblandad asfalt, Livscykelanalys, Cold-Mix Asphalt, Bitumen emulsion, Long-term performance, Life Cycle Assessment