Sammanfattning
Huvudsökande: VTI, Shafiqur Rahman
Med införandet av högkapacitetstransportfordon (HCT) är det nödvändigt att utvärdera deras risker för att skada vägbeläggningen för beslut gällande vägtillstånd, lastrestriktioner, vägutformning och underhållsstrategi. De totala vikterna och hastigheterna för fordonen, liksom axelbelastningar, axel- och däckkonfigurationer och axelavstånd, påverkar vägens respons på olika sätt. De nuvarande metoderna för att utvärdera skador på vägbeläggningen är inte tillräckligt effektiva för att skilja mellan fordonen på ett avgörande sätt. Denna studie syftar till att utveckla en mer robust metod för att beräkna beläggningsskador baserat på omfattande laboratorietester med indata från fältmätningar. I detta projekt kommer påkänningar som genereras i de olika skikten av vägbeläggningar som är kopplade till passagerna i flera referensfordon att simuleras i laboratoriet. Genom att applicera de simulerade pulserna kommer olika asfalt-, obundna- och undergrundsmaterial att testas. Utifrån testerna kommer skadorna på materialen att utvärderas. Sedan kommer en lämplig metod för att modellera skadorna att utvecklas baserat på försök med olika tillvägagångssätt. Samtidigt kommer beräkningsmetoden skadefaktor (DR) att utredas. Generellt tillämpas fyrapotensregeln universellt för alla lager av vägbeläggningar för att beräkna DR, vilket kanske inte är realistiskt. I denna studie kommer de koefficienterna för DR för olika svenska vägmaterial att fastställas och användas i beräkningarna av DR. Vidare kommer en metodik att utvecklas för att förutsäga den permanenta deformationen (PD) i de olika beläggningslagren på grund av lastning från olika fordon. För närvarande använder vägdimensioneringsverktyget ERAPave den ekvivalenta standardaxellastmetoden (ELSAL) för att beräkna PD som inte kan särskilja effekterna av olika axelkonfigurationer och avstånd. Sammantaget kommer denna studie att bidra till en mer exakt kvantifiering av skadepotentialen för vägbeläggningar från olika fordon. Nyckelord: högkapacitetstransportfordon (HCT), axellaster, axelkonfigurationer, vägskador, påkänningar, skadefaktor