Sammanfattning

Huvudsökande: VTI, Abubeker Ahmed

Bitumenbundna lagers prestanda och beständighet påverkas negativt av vatten och fukt i väg. Det kan orsaka stora kostnader för samhället. Forskning visade att en betydande del av vägavsnitten behöver tidiga underhållsåtgärder oavsett trafikvolym på grund av fuktrelaterade skador. Information om fukttillståndet i vägen är därför avgörande och utgör en av de viktigaste parametrar i vägdimensioneringsverktyget. En hållbar vägdimensionering kräver också korrekt data om den säsongsmässiga fuktfördelningen i vägkroppen, vilket i sin tur kräver en effektiv modelleringsmetod. Dessutom är det också nödvändigt att övervaka fuktförhållandena, helst med hjälp av en oförstörande och kontinuerlig metod, för att välja lämpliga underhållsåtgärder. Vidare är förståelse för fuktförhållandena kritiskt för att noggrant tolka automatiska vägtillståndsmätningar, särskilt under våren (tjällossningsperiod) när vägarna uppvisar den lägsta bärigheten på grund av ökade fuktnivåer.  Syftet med denna studie är att undersöka och utveckla en analytisk modell för att förutsäga den säsongsmässiga fördelningen av fukt i vägkroppen, främst i obundna lager. Vidare undersöker studien också ett oförstörande tillvägagångssätt med användning av georadar för att mäta eller detektera vägens fuktighetsprofil.    Nyckelord: Mekanistisk vägdimensionering, nedbrytning, tillståndsutveckling, fukt.