Sammanfattning

Huvudsökande: LTH, Nils Rydén

  I det nyligen avslutade SBUF/Trafikverket projektet (SBUF 13276) demonstrerades för första gången rullande oförstörande seismiska mätningar av den dynamiska styvhetsmodulen på asfalt längs en längre sträcka på ca 2 km (Rv40). Profilerande mätningar från en vanlig personbil utfördes i upp till 50 km/h utan att stänga av något körfält (se Figur 1 nedan). Resultaten visade på god överensstämmelse med motsvarande mätningar på borrkärnor från samma sträcka. Projektet belönades nyligen med SBUF’s pris för ”årets innovation 2022”. Ett naturligt nästa steg för att kunna utnyttja tekniken inom vägteknik är en större flera teststräckor i Sverige vilket lämpar sig väl som oberoende och objektiv utvärdering och jämförelse med konventionella metoder på doktorandprojekt på LTH. Doktorandprojektet kommer utnyttja möjligheten till samarbete med andra FoU projekt i Sverige där mätningar av vägars funktionella egenskaper och/eller strukturella uppbyggnad och bärighet görs. Detta doktorandprojekt förväntas då bidra med oförstörande profilerande mätning av dynamisk styvhetsmodul och tjocklek på bundna lager. Samtidigt förväntas doktorandprojektet genom dessa samarbeten få tillgång till andra resultat från andra fältmätningar som referens och jämförelse med resultat från seismiska mätningar. Det planerade doktorandprojektet förväntas leda till nya resultat där de nya mätningarna jämförs med befintlig praxis i branschen. Resultaten från projektet är viktiga för att branschen ska kunna arbeta med detta nya verktyg för effektivare och arbetsmiljömässigt säkrare kvalitetsvärdering av både nya och gamla vägar. Nyckelord: Oförstörande mätning, dynamisk styvhetsmodul, tjocklek bundna lager, profilerande mätning.